Etapprapport
"Fjällcell"
– Etapp 1 Sammanfattning
2004-04-21
Projekt
"Fjällcell"
syftar till att ta fram
ett
PEM-bränslecellsystem
som klarar autonom drift
vid
mycket påfrestande
yttre betingelser som
ibland understiger -30 °C.
Avsikten är att driva elektroniska
system såsom
bredbandslänkar,
meterologiska mätsystem
och
radiolänk-utrustning på
platser där det inte
är ekonomisk
försvarbart att ansluta
till elnätet. Under etapp
1 var målet att bygga
ett första testsystem
och placera det på
fjället Önrun i den
testplats som
MEAC byggt upp för
testning av kraftkällor
i fjällmiljö. Systemet
installerades 16-17/2 och
har sedan dess
producerat elektricitet
på plats. Den första
etappen är alltså
lyckosamt avklarad.
Vad skulle uppnås i
etapp 1 och hur gick
det?
I ansökan för etapp
1 kan man läsa:
"Etapp 1 –
Systemutveckling
I den första etappen
tas olika tänkbara
tekniska lösningar fram
med stöd av matematisk
modellering, energibalanser
och praktiska försök
med befintliga
bränsleceller. Eftersom
det finns några helt
olika sätt att angripa
problemet kan modellerna
visa att det är
intressant att praktiskt
testa mer än ett av de
olika koncepten. Fysiskt
utvecklar Cellkraft
prototyper som först
testas på labb och
sedan vintertid i
testanläggningen på
Önrun. För
att kunna utföra de
krävande testerna på
Önrun kommer Cellkraft
och MEAC att bygga ett
helt system som flyttas
upp dit. Efter etapp 1
kommer ett komplett
körbart
bränslecellsystem att
finnas med ett
integrerat styrsystem. Resultat:
etapprapport med
testresultat från
praktiska tester på
labb och i fjällmiljö.
Ett komplett, körbart
bränslecellsystem finns
framtaget för att köra
under karga betingelser.
Systemet kräver
kontinuerlig drift.
Hemsida för
informationsspridning
kring projektet byggs
upp."
Målen
i etapp 1 är nu
avklarade. Nu finns ett
första system på plats
på Önrun och levererar
ström.
En hemsida för
projektet är uppbyggd
och kan beskådas på: "http://www.meac.se/forskning/fjallcell".
Systemet tål att kylas
ner om det skulle
uppstå något driftproblem.
Under de kommande
etapperna kommer
systemet utvecklas för
att även klara att startas
i kallt tillstånd.
Det
finns en utförlig
etapprapport i pdf
format (362 kb). Klicka
här för att ladda
ner.
|